Vyvážení klikového hřídele

05.08.2011 14:57

 

Na správném vyvážení motoru závisí jeho spolehlivost i výkon. Pro vyvážení kmitajících hmot si zjistíme přesnou váhu pístu, pístních kroužků, pístního čepu s pojistkami a váhu té části ojnice, která kmitá. Bude to váha horní poloviny ojnice, kterou zjistíme položením ojnice v poloze vodorovné s ojničním čepem v klice a s osou kliky. Potom v této poloze položíme pístní oko ojnice na rovnou misku váha. 

 Příklad: píst.................................330 g kroužky...............................15 g pístní čep s pojistkami..............130 g horní polovina ojnice................150 g ___________________________________________ celkem...............................625 g 
  K vyvážení váhy kmitajících hmot potřebujeme hmotu o váze činící pouze 2/3 této zjištěné váhy tj. 66%, tedy 

6,25 x 66 = 412,5 g 

  O tom se přesvědčíme tak, když odečteme od výsledku 412,5 g váhu ojnice. 

412,5 - 150,0 = 262,5 g 

a toto (zmenšené) závaží (zvážené ocelové podložky) zavěsíme do horního oka ojnice (přidrátujeme). 
Po zavěšení tohoto závaží má klikový mechanismus stát na pravítkách v každé poloze. Nestane-li se tak a klikový čep se pootočí do jiné polohy, závaží je třeba upravit. Náprava se provede odvrtáním materiálu závaží kliky. 
Tomuto měření věnujeme pečlivost, která se nám odmění (výkonem) a hlavně spolehlivostí motoru.