Klapkové sání
Klapkové, neboli jazýčkové sání je dnes již standardní postup při ladění motoru.
Klapka má tu vlastnost, že je průchozí pouze jedním směrem. U 2t motorů, které sají pístem (respektive jeho pohybem nahoru a následným otevřením sacího kanálu) se projevuje neblahá vlastnost. Pohybem pístu navrch se nasává směs do prostoru klikovky, ale při zpětném pohybu dolů se jí část vrátí stále ještě otevřeným sacím kanálem zpět (to jde dobře vidět na obrázku č. 2). Tím se zhoršuje plnění motoru, zvyšuje se spotřeba a klesá výkon.
Asi nejlepším řešením je použít klapku, která zpětnému pohybu zabrání.
Obr. č. 2 - vracení části směsi zpět u motoru bez klapky.
Díky klapce se dá motor upravovat dále. Díky tomu, že nepropouští směs zpět, se dá využít sací kanál jako další přepouštěcí kanál. Když se píst blíží k horní úvrati a saje do prostoru pod klikovkou, tak jsou přídavné přepouštěcí okénka uzavřeny. Při pohybu dolů se tyhle okénka otevírají a přes okénko v pístu se z prostoru pod pístem dostává další směs touhle cestou do spalovacího prostoru (dobře viditelné na obrázku č. 3).
Pomocný přepouštěcí kanál s využitím klapky.
Obr. č. 3 - sací kanál využitý jako přídavný přepouštěcí kanál.
Další možnost využití klapky je sání do klikové skříně přímo. Sání se tedy nezprostředkovává pístem, ale je provedeno přímo.
Fantazii se meze nekladou, ale nic není tak jednoduché, jak by mohlo vypadat, proto se do žádných úprav "jen tak" raději nepouštějte. Chce to znát hodně vztahů a je to hodně výpočtů.